ثبت دامنه کشوری ME. (مونته‌نگرو) و ویژگی های آن

ثبت دامنه کشوری ME. (مونته‌نگرو) و ویژگی های آن

آشنایی با دامنه ME.
دامنه‌ی ME. در اصل دامنه‌ی سطح بالای کشوری (ccTLD) مونته‌نگرو است که در منطقه‌ی بالکان در جنوب‌شرقی قاره‌ی اروپا قرار دارد. مونته‌نگرو تا سال ۲۰۰۶ با صربستان یک کشور را تشکیل می‌دادند اما پس از جدا شدن  در همان سال ICANN دامنه‌ی ME. را به این کشور اختصاص داد.

دولت مونته‌نگرو با لحاظ احتمال تقاضای جهانی برای این دامنه تصمیم گرفت ثبت دامنه را به صورت یک دامنه‌ی سطح بالای عمومی برای همه‌ی متقاضیان آزاد کند. «me» به انگلیسی به معنی «من» است و این کلمه در ترکیب با فعل‌های زبان انگلیسی گاه نام سایت‌های بسیار زیبایی ایجاد می‌کند.

در عمل نیز این تصمیم به خوبی جواب داد. از اواسط سال ۲۰۰۸ که ثبت عمومی این دامنه ممکن شد دامنه‌ی ME سریع‌ترین سرعت فروش را بین دامنه‌های سطح بالا به دست آورد و تا پایان سال ۲۰۱۲ بیش از ۶۶۰ هزار دامنه‌ی ME ثبت شده است.

کاربردهای ثبت دامنه ME.

برخی از کاربردهای این دامنه عبارتند از:

    کسانی که می‌خواهند یک وب‌سایت یا وبلاگ را وقف خودشان کنند از ثبت دامنه ME نهایت استفاده را می‌برند.
    مزایایی که برای همه‌ی دامنه‌های کم‌تر شناخته شده می‌توان بر شمرد برای دامنه‌های ME نیز وجود دارد: کوتاهی نام دامنه، آسان‌تر بودن یافتن نام‌های زیبا و به‌یادماندنی، و ثبت برند و ممانعت از ثبت دامنه توسط رقبا.
    این دامنه پتانسیل بالایی برای «دومین هکینگ» (domain hacking) دارد. دومین هکینگ به روش‌هایی گفته می‌شود که با پسوندهای دامنه بازی می‌شود تا کلمه‌هایی بامعنی ایجاد ‌شود. مثلاً از طریق ثبت دامنه های ME دومین هک‌های بسیار زیبایی مانند its.me ،love.me ،insure.me ،meet.me ،me.me ساخته شده است. البته رجیستری ME. برخی از دامنه‌هایی را که ترکیب‌های بهتری می‌ساختند رزرو کرد و با قیمت‌های ممتاز به فروش رساند، مثلاً دامنه‌ی judge.me به قیمت ۸ هزار دلار به فروش رفت و برای ثبت دامنه insure.me بیش از ۶۸ هزار دلار پرداخت گردید. بیش‌تر دامنه‌های ثبت شده‌ی ME در واقع دومین هک‌های انگلیسی و تا حدودی هلندی بوده‌اند. ۷۱ درصد این دامنه‌ها را آمریکایی‌ها ثبت کرده‌اند.
    ترکیب ME به عنوان مخفف «خاور میانه» (middle east) شناخته می‌شود و تعداد قابل توجهی از موارد ثبت دامنه ME توسط شرکت‌های فعال در منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا وجود دارد.
    هم‌چنین مخفف نام ایالت «مین» (Maine) آمریکا ME است و از این دامنه‌ها در موارد مرتبط با این ایالت زیاد استفاده می‌شود.
    برای سرویس‌های کوتاه کننده‌ی URL در موارد متعدد از دامنه‌های دو-کاراکتری و حتا یک-کاراکتری .ME استفاده شده است. البته ثبت دامنه های دوکاراکتری با پرداخت هزینه‌های ویژه مقدور است و برای عموم ممکن نیست. مشهورترین این سرویس‌های کوتاه‌کننده‌ی URL سرویس fb.me متعلق به فیس‌بوک است.
    برخی از سایت‌ها و شرکت‌های مشهور نیز از دامنه‌های ممتاز ME برای داشتن URLهای کوتاه‌تر استفاده کرده‌اند، از جمله: wp.me (وردپرس)، ti.me (مجله‌ی تایم)، v.me (شرکت ویزا برای پرداخت‌های الکترونیکی).

واجدان شرایط ثبت دامنه های ME.

ثبت دامنه ME برای همگان آزاد است. اما ثبت دامنه‌های سطح سوم مانند .co.me و .net.me فقط برای شهروندان و مؤسسات مونته‌نگرویی ممکن است.

مقررات دامنه‌های ME.

    این دامنه‌ها می‌توانند ۳ تا ۶۳ کاراکتر داشته باشند.
    دامنه‌ی ME. تنها یک روز ضمانت برگشت پول دارد. پس از یک روز در صورت پشیمانی از ثبت دامنه و اقدام برای حذف آن پولی به شما برگشت داده نمی‌شود.
    تعداد زیادی از دامنه‌های ME. توسط رجیستری رزرو شده و امکان ثبت ندارد. برای لیست کامل این دامنه‌ها کلیک کنید.
    تعداد قابل توجهی از دامنه‌ها که از کلمه‌های بامعنی ساخته شده‌اند برای فروش ممتاز تعیین شده‌اند و ثبت آن‌ها برای افراد عادی احتمالاً تنها با هزینه‌های گزاف ممکن خواهد بود.
    در صورت انقضا تا ۴۰ روز مالک دامنه می‌تواند برای تمدید آن اقدام کند. پس از این مدت دامنه به مدت ۳۰ روز قفل می‌شود که در این مدت مالک دامنه می‌تواند با پرداخت مبلغ قابل ملاحظه‌ای جریمه دامنه‌اش را پس بگیرد. ۵ روز پس از پایان این دوره دامنه برای ثبت عمومی آزاد می‌گردد.
    این دامنه در حال حاضر از کاراکترهای بین‌المللی پشتیبانی نمی‌کند. اما ثبت دامنه هایی که کاراکترهای سوم و چهارم‌شان پشت سر هم خط تیره باشد ممکن نیست.
    نام دامنه نمی‌تواند با خط تیره آغاز شود یا به خط تیره ختم شود.


چاپ   ایمیل